Fakturera utan företag

Fakturera utan företag – så funkar det

Funderar du på att bli egenanställd och börja fakturera utan företag? Har du hört att man kan ta betalt av sina kunder utan att behöva starta eget och undrar hur detta går till? Då har du hittat rätt. Här reder vi ut begreppet egenanställning och går igenom steg för steg hur det egentligen fungerar att fakturera utan företag!

Hur fungerar det att fakturera utan företag?

Att vara egenanställd och fakturera utan företag som det kallas är lite som att vara någonstans mittemellan egenföretagare och anställd. Det bästa av båda världar helt enkelt. Du får friheten och flexibiliteten som kommer med att ha eget företag, och kan driva din egen verksamhet som t.ex. frilansare med egna kunder. Samtidigt slipper du tänka på bokföring, att betala in skatter, sociala avgifter, moms och att deklarera – precis som att du vore anställd. Detta sköter nämligen det egenanställningsföretaget du väljer åt dig. De ser även till att du är försäkrad under tiden du jobbar precis som att du vore anställd, och att du kan kvittoredovisa dina utlägg precis som att du vore egenföretagare (alla egenanställningsföretag erbjuder inte kvittoredovisning dock, Pay2me är ett av dem som gör det).

Vad är fördelarna med egenanställning?

  • Inget pappersarbete eller administration – du slipper tänka på skatter, sociala avgifter, moms och rapportering till skatteverket.
  • Kom igång direkt – Har du en affärsidé tillexempel kan du komma igång med denna på några minuter.
  • Fokusera på din kärnverksamhet – Du kan lägga din tid på det du är bra på och tycker är kul, utveckla din business och göra din grej.
  • Du är din egen chef – Detta innebär bland annat frihet, flexibilitet och makten att bestämma över dina egna arbetstider, priser och villkor.
  • Försäkring – När du jobbar är du försäkrad, precis som om du hade varit anställd!
  • Kvittoredovisning (detta kan du göra hos de flesta företag, t.ex. Pay2me)
  • Du spar tid och energi – varför göra det krångligt för dig när du kan göra det enkelt? (Tid är ju faktiskt pengar och energi har de flesta av oss alldeles för lite av i dagens stressade värld).

Vad är nackdelarna med Egenanställning?

  • Det kostar en avgift – Detta ofta i form av en procent av det fakturerade beloppet som du måste betala till egenanställningsföretaget. Är du egenanställd via t.ex. Pay2me kan du aldrig bli ”skyldig” några pengar, att ha ett konto hos dem är alltid gratis och de drar av sin avgift först när pengar kommit in för en faktura du ställt ut via dem.
  • Har du en väldigt stor och komplex verksamhet kan det vara smart att starta eget företag – Behöver du t.ex. anlita personal är det ofta enklare att starta ett bolag. 

Så fakturerar du utan företag – steg för steg

  1. Du har en kund och ett uppdrag du behöver ta betalt för.
  2. Registrera dig på ett egenanställningsföretag och lägg in din kund och ditt uppdrag i deras tjänst.
  3. Utför uppdraget du kommit överens om med din kund och specificerat i uppdragsbeskrivningen i faktureringstjänsten.
  4. Skapa och skicka en faktura till kunden via egenanställningstjänsten.
  5. Kunden betalar till egenanställningsföretaget och de ser till att alla skatter och sociala avgifter betalas till skatteverket och betalar sedan ut nettolönen till dig.

Läs mer om hur du fakturerar utan företag och testa att bli egenanställd på pay2me.se

Mer information om att jobba som egenanställd hittar du på skatteverket.se.

Är Pay2me precis vad du behöver?

Ett konto hos Pay2me för att kunna fakturera dina ersättningar och få ut dina arvoden som lön är kostnadsfritt. Du betalar bara 5,95% på fakturabeloppet när vi hanterar din löneutbetalning med skatter och avgifter. Pay2me hanterar även dina utlägg.

Skapa ett konto
.