Hjälp med tjänsten

  • När betalas pengarna ut till dig?
  • Hur loggar jag in med Mobilt BankID från vanlig dator?
  • Hur fungerar det med deklaration som egenanställd?
  • Vad kostar det att använda Pay2me?
  • Hur fungerar det med utlägg när man är egenanställd och inte har ett företag?
  • Fungerar det att fakturera mot privatpersoner?
  • Skickas fakturan av sig själv eller måste man själv skicka den till kontaktpersonen efter man skapat fakturan?
  • Var hittar jag en “översikt” över fakturor och vilka som är betalda?
  • Hur fungerar det att fakturera utan företag via Pay2me, sköter ni skatter och sociala avgifter eller måste jag sköta min bokföring själv?
  • Kan man använda Pay2me om man har betalningsanmärkningar?
  • Kan jag fakturera utländska kunder?
  • Kostar Pay2me något om man inte fakturerar?
  • Hur fungerar det att vara egenanställd hos Pay2me?
  • Om man har ett skattejämkningsbeslut och vill att det ska dras mindre skatt, hur ändrar man det i tjänsten?
  • Hur fungerar det med skatt om man är egenanställd och fakturerar utan företag?
  • Kunderna får ej fakturorna på mejl fast det står skickat. Vad gör jag?
  • Hur fakturerar man?

Så fort fakturan betalats av din uppdragsgivare betalas din lön ut. Status på fakturan ser du under Arkiv -> Fakturor.

När din lön betalas ut genereras en lönespecifikation som finns under Arkiv -> Löner.

Välj Logga in eller Skapa konto på din dator

Fyll i ditt personnummer och klicka på Vidare

När rutan med Starta BankID-programmet syns i din datorwebbläsare öppnar du parallellt Mobilt BankID på din smartphone eller surfplatta

I ditt Mobila BankID står det nu Jag legitimerar mig hos: Pay2Me AB. Skriv där in din säkerhetskod och klicka på Legitimera så startas tjänsten i din datorwebbläsare

Vi tar hand om fakturor, redovisning, eventuell kvittoredovisning, moms och bokföring i Pay2me så att du som egenanställd får din ersättning som lön. Du får lönebesked av oss som också skickas till skatteverket med info om dragen skatt.

Att ha ett konto hos oss är alltid gratis, du betalar endast när du använder vår tjänst till din fakturering och vi tar då en avgift på 5,95 % per faktura.

Dina kostnader som är relaterade till att genomföra ett uppdrag kan du redovisa som utlägg och dra av innan vi betalar ut lön. Dessa utlägg får du då utbetalda utan avdrag för sociala avgifter och skatt. Utrustning (exempelvis en dator) som inte bara är relaterad till just den intäkten du fakturerat kan du dock inte utläggsredovisa. Dessa utlägg bör du istället göra avdrag för i din deklaration.

I vår tjänst laddar du enkelt upp dina utläggskvitton under menyn Kvittoredovisning, så att de betalas ut i samband med nästa löneutbetalning.

Det går alldeles utmärkt att fakturera en privatperson, precis på samma sätt som om det vore ett företag. Mot privatperson kan man även be att få betalt via swish (swishnumret står på fakturan). I tjänsten finns det även mallar för ROT och RUT fakturering.

Du skickar fakturan genom att maila den från systemet genom att klicka på mailikonen som ligger bredvid fakturan under menyn Arkiv, alternativt skriver du ut och posta den själv. Du kan såklart även ladda ner fakturan och själv maila den sedan genom att bifoga den. När du skapar fakturan kan du förhandsgranska den innan du sparar den och skickar den från systemet.

Om du går in under menyvalet Arkiv och väljer Fakturor så ligger alla fakturor där översiktligt med status, så som om de är förfallna, betalda, osv.

Pay2me sköter sociala avgifter och preliminärskatt (normalfallet 30% om man inte ställt in att en högre skatt ska dras, alternativt skickat in en jämkning till oss för lägre preliminärskatt). Detta innebär att när man använder vår tjänst så behöver man inte sköta någon egen bokföring - vi ser till så att allt hanteras korrekt!

Det fungerar alldeles utmärkt att använda vår tjänst även om man har en betalningsanmärkning. Pay2me genomför inga kreditkontroller utan är bara en administrativ tjänst.

Du kan fakturera kunder i hela EU med Pay2me, dock inte utanför (än). Du ska då välja Fakturera annat EU land i drop-down menyn när du skapar din faktura.

När man fakturerar annat EU-land utgår det ingen moms på fakturabeloppet, så du kommer inför din fakturering att behöva fråga om din uppdragsgivare om deras VAT nummer som ska fylla i fakturaunderlaget när du skapar din faktura.

Du kan också välja om du vill fakturera beloppet i Svenska kronor (SEK) eller i Euro (EUR).

Att registrera och ha ett konto hos oss är alltid kostnadsfritt. Det är först när vi gör en löneutbetalning till dig som vi drar av en avgift.

När du är egenanställd kan du fakturera utan företag, och slipper det administrativa som kommer med det. Pay2me är alltså ett alternativ till att driva eget bolag. Som egenanställd hos pay2me förhandlar du själv din ersättning med dina uppdragsgivare, men fakturerar genom oss och får din ersättning utbetald som lön istället. Pay2me har F-skatt och hanterar löneutbetalningar, skatter, sociala avgifter etc.

Om du vill/ska betala en lägre skatt än 30% på din lön kan du begära jämkning hos Skatteverket. Här kan du läsa mer om skattejämkning och söka besked: Om jämkning.

Så snart du har ditt jämkningsbesked fotograferar eller skannar av det och mailar till oss på info@pay2me.se så lägger vi in din lägre preliminära skatt i systemet. Utan ett jämkningsbesked kan vi enligt regelverket tyvärr inte möjliggöra för våra kunder att ställa in lägre preliminärskatt än 30%, även om det hade varit smidigast.

När du fakturerar via Pay2me hanterar vi alla skatter och avgifter och betalar ut ersättningen till dig som lön. Från det belopp som du fakturerar din uppdragsgivare drar vi av moms, sociala avgifter och skatt, varefter vi betalar ut en nettolön till dig. Vid årets slut skickar vi en kontrolluppgift till Skatteverket, vilket innebär att vi säkerställer att allt hanteras korrekt.

Detta kan bero på att det är något fel på mailadressen du angivit till din uppdragsgivare, eller att mailet hamnat i deras skräpkorg. Enklast är om du under menyvalet går in under Arkiv och väljer Fakturor, där du kan välja att ladda ner dem som PDF eller maila dem igen. Vi rekommenderar dig att ladda ner dem och sedan skicka dem igen från din egen mail. Kontrollera även den mailadress du angivit till kunden under Arkiv och Uppdragsgivare då den troliga anledningen till att din uppdragsgivare inte mottagit fakturan är att mailadressen inte är korrekt.

Du måste alltid ha en uppdragsgivare att fakturera. Under menyvalet Fakturering väljer du Ny Uppdragsgivare. Där fyller du i din uppdragsgivares kontaktperson och faktueringsuppgifter .

Om du redan har lagt till uppdragsgivaren, exempelvis om det är en återkommande uppdragsgivare, hoppar du över detta steg.

Under menyvalet Fakturering -> Nytt Uppdrag lägger du sedan till uppdraget du ska utföra såsom en kort uppdragsbeskrivning. Denna uppdragsbeskrivning kan du sedan maila som en uppdragsbekräftelse.

Du kan ha flera uppdrag för samma uppdragsgivare och du kan fakturera flera fakturor under ett och samma uppdrag. Om du redan har lagt till uppdraget kan du hoppa över även detta steg.

Under menyvalet Fakturering -> Skapa Faktura skapar du en faktura genom att fylla i de slutliga uppgifterna, såsom fakturabelopp.

Faktureringsuppgifterna hämtas från informationen om din uppdragsgivare och vald uppdragbeskrivning. Dessa uppgifter kan du gå igenom på den slutliga fakturan för att ändra om något är fel.

När du skapat och sparat din faktura kan du ladda ner den som en PDF fil. Du kan också direkt från tjänsten maila fakturan till den mailadress du registrerat på uppdragsgivaren. Observera att Pay2me inte skickar ut fakturan automatiskt om du inte själv väljer att maila genom tjänsten.

Alla dina fakturor sparas under menyvalet Arkiv -> Fakturor. I arkivet kan du kan ladda ner eller maila om dina fakturor vid behov.